Nasi uczniowie wzięli udział w wymianie ze szkołą w Hiszpanii

 

Z ogromną ilością niezapomnianych wrażeń wrócili nasi uczniowie z wymiany szkolnej, która odbyła się w dniach 16–22 lutego 2025r. w ramach programu Erasmus+. Tym razem szkołą partnerską, która nas gościła była szkoła IES Vega de Mijas, znajdująca sięw urokliwym nadmorskim miasteczku Mijas nieopodal Malagi. W wymianie wzięło udział 10 naszych uczniów i uczennic z klas ósmych.

 

Program pobytu obfitował w liczne wydarzenia i atrakcje. Uczniowie mieszkali w domach rodzinnych swoich hiszpańskich rówieśników i wraz z nimi uczestniczyli w zajęciach szklonych oraz wycieczkach. Dzięki takiej formie wymiany mieli okazję zobaczyć, jak funkcjonuje hiszpańska szkoła, poznać ich system edukacji oraz codzienne życie rodzinne, kulturę, typowe jedzenie, itp. Ponadto odbyły się w ciągu tego tygodnia ciekawe wycieczki, m.in. do Mijas Pueblo, Malagi i Granady. Popołudnia uczniowie spędzali głównie w domach swoich rodzin goszczących lub spotykali się w dużych grupach organizując wspólnie czas. Komunikacja podczas zajęć w szkole oraz w domach odbywała się w języku angielskim, więc dodatkowym atutem dla wszystkich uczniów tej wymiany było ćwiczenie umiejętności mówienia po angielsku. Uczniowie rozwijali również swoje kompetencje cyfrowe, wykonując wspólnie z uczniami z Mijas prezentacje multimedialne oraz tworząc zadania w programie Kahoot.

 

Pobyt w Hiszpanii był wspaniałym doświadczeniem i upłynął nam bardzo szybko. W sobotę wszyscy żegnali się na lotnisku ze łzami w oczach, ale na szczęście nie na długo, ponieważ przed nami kolejne spotkanie projektowe. Za niecały miesiąc nasza szkoła i zabierzowskie rodziny będą gościć uczniów z Hiszpanii.

Ewa Wardęga

Lucyna Krupa

Renata Pędrys

 

Po powrocie do kraju nasi uczniowie napisali krótkie relacje z każdego dnia wymiany. Zachęcamy do przeczytania ciekawej lektury😊

 

DZIEŃ 1  (ZOSIA)

Tego dnia o 8:00 byliśmy już na lotnisku im. Jana Pawła II w Balicach. Dostaliśmy karty pokładowe i przeszliśmy przez kontrolę bezpieczeństwa. Po krótkim oczekiwaniu skierowaliśmy się do samolotu. Wystartowaliśmy około godz. 10:00, lot trwał mniej więcej 3,5 godziny, a każdy spędził ten czas w inny sposób. Warto też podkreślić, że dla kilku osób był to pierwszy lot w ich życiu. Na lotnisku Malaga Costa del Sol powitały nas rodziny z Hiszpanii, a następnie każdy pojechał do domu, w którym przebywał przez kolejne dni.

 

DZIEŃ 2 – WYCIECZKA DO MIJAS PUEBLO  (AMELIA)

Do Mijas dojechaliśmy autobusem. Podczas podróży widzieliśmy śliczne widoki, góry oraz Mijas Pueblo, zwane białym miastem Andaluzji. Na miejscu zwiedziliśmy:Muzeum Miniatur (muzeum, w którym wszystkie przedmioty były podarowane przez mieszkańców tego miasta), kościół, Urząd Miasta, skansen i dawną arenę, na której odbywała się kiedyś Corrida (dzisiaj walki byków są już zakazane w Andaluzji). Na koniec wycieczki mieliśmy czas wolny, podczas którego całą grupą wybraliśmy się do kawiarni i do sklepików z pamiątkami.

 

DZIEŃ 3  (ALA)

We wtorek (18.02.) pojechaliśmy na wycieczkę do Malagi. Podczas podróży autobusem, która trwała około godziny dowiedzieliśmy się parę ciekawostek o mieście. Gdy dojechaliśmy na miejsce, dostaliśmy słuchawki i sprzęt, przez który mogliśmy słuchać tego, co mówi przewodnik. Najpierw zobaczyliśmy miejsce, gdzie znajduje się Rada Miasta, duży budynek przyozdobiony flagami. Odwiedziliśmy również Uniwersytet w Maladze. Następnie poszliśmy na główny plac, na którym znajdowała się Kryształowa Piramida, przez którą można było zobaczyć podziemia starożytnego teatru. Tuż obok znajdował się Málaga Roman Theatre oraz swego rodzaju muzeum, w którym poszerzyliśmy swoją wiedze na temat tego miejsca. Jednak najciekawszą częścią naszej podróży była Alcazaba, czyli twierdza koło amfiteatru. Ogromna budowla, w której mogliśmy podziwiać eksponaty rzymskiej, fenickiej oraz arabskiej ceramiki, piękne ogrody oraz cieszyć się widokami na miasto. Po eksploracji zamku, uczniowie mieli czas wolny dla siebie na kupienie pamiątek, zjedzenie lunchu lub odpoczynek. Po czym wróciliśmy do autokaru i pożegnaliśmy miasto, które na pewno zostanie w naszej pamięci na długo:).

 

DZIEŃ 4 (DARIA)

Środę (19.02.) zaczęliśmy w szkole. Przez pierwsze trzy lekcje zajmowaliśmy się naszymi projektami grupowymi. Podczas, gdy niektórzy przygotowali Kahoota, reszta zajęła się prezentacją podsumowującą nasz wyjazd. Po skończonej pracy wybraliśmy się do pobliskiego zamku Sohail Castle. Tam pani przewodnik opowiedziała nam o historii budowli. Gdy skończyliśmy zwiedzać, wyruszyliśmy do domu. Po drodze zatrzymaliśmy się na placu zabaw. Dzień zakończyliśmy wspólną wyprawą do kręgielni.

 

DZIEŃ 5 (MIKOŁAJ)

W czwartek pojechaliśmy do Granady, jednego z najpiękniejszych miast Andaluzji. Naszą pierwszą atrakcją było Parque de las Ciencias, czyli Park Nauki – nowoczesne centrum edukacyjne pełne interaktywnych wystaw. Wzięliśmy tam udział w ciekawych warsztatach z programowania robotów w programie SPIKE, a następnie zwiedzaliśmy różne sekcje tego fascynującego miejsca. Największe zainteresowanie uczniów wzbudził dział poświęcony anatomii człowieka, gdzie mogli zobaczyć realistyczne modele i dowiedzieć się więcej o funkcjonowaniu ludzkiego ciała.
Po inspirujących zajęciach udaliśmy się na słynny punkt widokowy San Nicolás, skąd roztaczał się zapierający dech w piersiach widok na całe miasto oraz majestatyczną Alhambrę – dawną twierdzę i pałac mauretańskich władców. 

 

DZIEŃ 6 (SZYMON)

Na początku dnia udaliśmy się do szkoły, gdzie spędziliśmy 3 godziny w sali i pracowaliśmy na komputerach. Potem poszliśmy na „galę oskarową” zorganizowaną przez hiszpańskich uczniów. Było to zakończenie projektu, w którym ocenione i  nagrodzone zostały najlepsze filmy nakręcone przez uczniów. Potem wróciliśmy do domów rodzin goszczących i wieczorem połowa osób pojechała do Plaza Mayor, a druga część poszła do centrum sportu.  

A- A A+