Matematyczna kreatywność

Każdego roku szkolnego zachęcam swoich uczniów do podjęcia wysiłku wykonania pracy projektowej z matematyki. Szczególnie wtedy, gdy pracuję z grupą na zajęciach rozwijających zainteresowania matematyczne lub w ramach innowacji pedagogicznej. Metoda projektu wymaga innego, niż podczas zajęć lekcyjnych, rodzaju współpracy pomiędzy uczniem a nauczycielem. Realizacja projektu ma określone ramy czasowe, należy więc trzymać się uzgodnionego harmonogramu, poszukiwać odpowiedzi na postawione pytanie badawcze oraz zaprezentować wyniki swoich poszukiwań w ustalonej formie. Uruchomione pokłady twórczości uczniów dają zazwyczaj niesamowite rezultaty w postaci cennych prac oraz nowej zdobytej wiedzy i umiejętności. Bardzo ważnym i wymaganym elementem projektu jest prezentacja własnej pracy na forum szkoły. W normalnych warunkach, podczas nauki stacjonarnej, prace uczniów są prezentowane najpierw w klasie, a następnie udostępniane dla całej społeczności szkolnej w przygotowanej galerii prac matematycznych.
Z uwagi na bieżącą sytuację, która zmusiła nas do nauki w formie zdalnej, chciałabym przedstawić niektóre prace projektowe uczniów w galerii wirtualnej, czyli na stronie internetowej naszej szkoły. Poniżej prezentuję wybrane zdjęcia mozaik origami uczniów klasy 6a oraz konstrukcje matematyczne uczniów klasy 8b. Uczniowie z klasy 5a opracowują dłuższe referaty matematyczne na temat np. liczby pi, twierdzenia Eulera, liczb rzymskich, brył niemożliwych, złotej i innych proporcji oraz stożków i inne.
Jestem pełna uznania dla uczniów, którzy podejmują się nowych wyzwań. Mimo, iż niekiedy pierwszy projekt nie jest od razu idealny, to ważne, aby uczeń po skończonej pracy wiedział, co się udało zrobić dobrze, a co ostatecznie można by w przyszłości zrobić lepiej. Niesamowite dla mnie były słowa tych uczniów, którzy uznali lekcję, na której omawialiśmy ich projekty za najlepszą lekcję w tym roku. Ja również długo pamiętam takie zajęcia ☺

Anna Ochel

Poniżej prezentujemy mozaiki origami uczniów: Kacpra Swiby, Bartłomieja Kozińskiego, Patrycji Gajewskiej, Aleksandra Żwirka.

oraz konstrukcje matematyczne uczniów: Anastazji Gorzkowskiej, Krzysztofa Deli, Piotra Węgrzyna, Dominika Macha.

A- A A+